WWW.CHFPN.PL
MENU
Archiwum wydarzeń
O nas
Gdańsk
Gliwice i Katowice
Kraków
Łódź
Poznań
Rzeszów
Warszawa
Wrocław
Zielona Góra
Dołącz do nas

Konferencje
Nowości na stronie
Lektury
Seminaria
Doktoranci / studenci
INNE
Forum dyskusyjne
Rejestracja
Twoje konto
FAQ
Sondy
Linki

LOGOWANIE
login
password
zarejestruj się »
SONDA
Czy metoda zapłodnienia in vitro powinna być w Polsce
dozwolona i w pełni finansowana przez państwo
dozwolona, ale finansowana przez państwo tylko dla małżeństw
dozwolna, lecz na koszt własny
zabroniona
 inne

Istnienie Boga

 W trakcie spotkania przedstawiono 4 podstawowe, uzupełniające się, współczesne dowody na istnienie Boga.

 

ONTOLOGICZNY (1 Jana 4,19)

   Dowód ten pokazuje, że moje istnienie nie jest istnieniem koniecznym i jego obecną przyczyną jest Niezbędna Istota. Przy czym pokazuje to, jaka jest ta Niezbędna Istota, a nie dowodzi konieczności jej istnienia.

Założenia:

  • moje istnienie jest niezaprzeczalną prawdą
  • moje istnienie jest uwarunkowane tzn. jest możliwym istnieniem, ale nie jest koniecznym

   Definicja: Istnienie konieczne – takie istnienie, w którym nieistnienie, zmiany, tymczasowe następstwa, ograniczenia i kompozycje nie są możliwe.

Czyli jest to:

  •  a. Czysta Aktualność – nie może “nie istnieć);
  •  b. Niezmienność – nie może zmieniać się w swej istocie;
  • c. Wieczność – nie podlega stanom tymczasowych następstw;
  • d. Nieograniczoność – nieskończona we wszystkich atrybutach jakie posiada, w przeciwnym razie ograniczona i potencjalna.

Wniosek: Ja istnieję, ale nie jestem istotą konieczną – nie mam takich atrybutów. Ponieważ nie istnieję koniecznym istnieniem, więc coś spowodowało moje istnienie.

 

KOSMOLOGICZNY (Dzieje 17; Rzymian 1)

    Dowód ten pokazuje, że istnieje bezprzyczynowa przyczyna poza wszechświatem, która musi być zarówno nieskończona (nieograniczona) jak i wieczna (bezczasowa/niezmienna).

A. Naukowy

Założenia:

  • każda skończona, zmienna, warunkowa rzecz potrzebuje przyczyny;
  •  Wszechświat jest skończony, zmienny, warunkowy.

Wnioski: Wszechświat miał początek, a więc potrzebuje przyczyny, która jest spoza niego – nieskończonej, nieograniczonej, koniecznej (jeśli byłaby skończona, to sama potrzebowała by przyczyny!).

B. Filozoficzny

Założenie: Nie może być nieskończonego regresu przyczyn, albo nieskończonej serii rzeczy (bo materialna nieskończoność miesza aktualność i logikę – np. pętle czasowe to matematyczne abstrakcje).

Wniosek: Istnieje (nieskończona, nieograniczona, konieczna) pierwsza bezprzyczynowa przyczyna mojego istnienia.

 

TELEOLOGICZNY (Psalm 19)

   Dowód ten pokazuje, że skoro istnieje inteligencja w skutku, to musi istnieć inteligencja w pierwszej przyczynie. Inteligencja ta musi być nieskończona, ponieważ odzwierciedla naturę Pierwszej Przyczyny.

Założenia:

  • jesteśmy istotami inteligentnymi;
  • istnieje Pierwsza Przyczyna mojego istnienia, która jest nieskończona (d. Kosmologiczny).

Wniosek: Pierwsza Przyczyna jest nieskończenie Inteligentna (ma nieskończone poznanie).

 

MORALNY (Rzymian 2)

   Dowód pokazuje, że istnieją absoluty moralne dotyczące wszystkich ludzi, ujawnione przez pierwotną, podstawową skłonność człowieka ku dobremu. Pierwsza Przyczyna musi być zatem moralna, dobra i osobowa (gdyż moralność stosuje się do osób a nie rzeczy).

Założenie: W człowieku ujawnia się podstawowa skłonność ku dobremu.

Wnioski: Istnieją absoluty moralne, a więc istnieje Prawodawca (moralny, osobowy i dobry – bo skłonność ku dobremu w nas) spoza nas obdarowujący nas tymi absolutami.

 

WNIOSEK OSTATECZNY

   Istota (niezmienna, nieograniczona, wieczna, inteligentna, moralna, dobra, osobowa), której dowód istnienia przeprowadzono – to kochający człowieka Bóg objawiający się w Biblii.

   W trakcie dalszej analizy zauważono, że z pewnymi założeniami można byłoby dyskutować. Np. w dowodzie kosmologicznym niektórzy nie przyjmą założenia, że Wszechświat jest ograniczony czasowo – może być na przykład zmienny cyklicznie i wieczny (chociaż współczesna nauka nie jest w stanie nic takiego stwierdzić, wręcz przeciwnie ukazuje na początek istnienia Wszechświata). Innym założeniem, który może budzić spory to w dowodzie moralnym to, że w człowieku obserwujemy podstawową skłonność ku dobremu. Powstaje pytanie: Czy ta skłonność nie jest przypadkiem wynikiem wychowania lub wpływu środowiska?

   Przy czym, w przypadku odrzucenia dowodu moralnego powstaje poważny problem dla ludzkości. Jeśli nie ma Prawodawcy, czyli nie ma absolutów moralnych to nie ma sposobu na ocenę moralności i tym samym jakie mamy prawo do sądzenia kogokolwiek (np. zbrodniarzy faszystowskich)?

   Na koniec spotkania zauważono też, że dla wielu ludzi nawet bezpośredni dowód na istnienie Boga, nie zmieni ich postawy niewiary. Np. wielu ludzi, którzy byli świadkami cudów Jezusa nie przyjęło jego przesłania. A więc, wydaje się, że dowody na istnienie Boga pokazują raczej to, że logicznie jest wierzyć w Boga na podstawie tego co obserwujemy we Wszechświecie, niż dowiodą człowiekowi Jego istnienie.

(Powrót)

 
Copyright (c) 2000 - 2018 Ruch Nowego Życia
All Rights Reserved
[ created by hornet.com.pl ]
WEB interface